Grand Hotel Pasărea Retro
Regia:
16
  • Radu Afrim: Grand Hotel Pasărea Retro
  • Gen: piesă de teatru
  • Sala: Sala Mare
  • Premieră: 8 ianuarie 2021, 19:00
  • Durata: 2 ore 35 minute,fără pauză

Suntem în 2020. Mioara, care în anii ‘70 locuia în blocul cunoscut din ”Pasărea retro se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte”, a crescut, a devenit scriitoare și trăiește de mult timp în Belgia. Se întoarce la locul copilăriei din dorința de a scrie un roman care poate că ar putea să o ajute să scape de trecut. Poate.

Blocul de altădată a devenit între timp un hotel numit Grand Hotel Pasărea Retro. Patronii acestuia sunt un cuplu bizar, Aladár, fostul vânzător de flori și Zita, soția lui debordânt de sentimente romantice. Hotelul este populat de figurile specifice ale societății post-decembriste: alături de polițist, psiholog, compozitor, cântăreț şi femeia de serviciu, apar și figurile periferiei societății.

Prin ei se conturează lumea zilelor de azi, cu problemele și dilemele actuale, dar în același timp se realizează și o reflecţie asupra artei. La fel ca în ”Pasărea retro…”, și în acest spectacol poezia scenică și umorul sunt dublate de o critică socială.

Distribuție
Premii, nominalizări
László Csaba - Cel mai bun actor în rol secundar
Gala UNITER Uniunea teatrală din România (UNITER) · 2022
Dosar de presă

“Întreaga trupă de actori sepliază pe această atmosferă a unei realităţi ficţionale în care e foarte firescsă poţi întoarce timpul învârtind în sens invers acele ceasului de perete.Foarte energici fără a deveni ostantativi, cu un simţ exact al debitului şi alpauzelor, concentraţi şi fără momente „civile”, fiecare controlează cu măsurădoza tuşelor groase şi păstrează caricatura în zona calităţii artistice.”

“Radu Afrim transpune în teatru cu Grand Hotel Pasărea Retro o rețetă câștigătoare în cinematografie, seria a II-a a unui film de succes. După spectacolul Pasărea Retro se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte produs în 2016 de Compania „Tompa Miklós” a Teatrului Național Târgu-Mureș, cu premiera online din 8 ianuarie 2021 Afrim se reîntoarce la blocul din cartierul muncitoresc, în mediul provinciei transilvane.”

“Dacă în „Pasărea Retro…” Afrim reconstituia nostalgia acelor ani în care oamenii își trăiau public viețile lor private, acțiunea din „Grand Hotel” este una a timpului prezent. Blocul, atât de animat cândva, nu mai există; în locul lui s-a construit un hotel în care oamenii conviețuiesc într-o apăsătoare solitudine. Așadar, ne este prezentat un hotel luxuriant, dar îmbrăcat cu o haină tristă în care viața nu se mai trăiește așa cum se trăia în vechiul bloc; acum viața (se) suferă.”

“Grand Hotel Retro e un spectacol construit pe tema căutării și a regăsirii. Mioara, copilă în anii 70, astăzi scriitoare stabilită în Elveția, revine în țară pentru a se reîntâlni cu propriul ei trecut, mai exact spre a se regăsi pe sine. Vrea să își regăsească anii copilăriei. Din cei de odinioară, din vecinii de acum 40 de ani, nu mai dă decât de Tanti Tereza, decrepită, ajunsă la vârsta senectuții și care păstrează nostalgia vremurilor în care achiziționarea nu știu cărei rochii îi dăduse bucuria de a fi comparată cu Sue Ellen.”
“Printre problemele şi dilemele actuale ale lumii de azi asupra cărora Grand Hotel Pasărea Retro ne invită să reflectăm se numără condiţia femeii de astăzi, arta contemporană care nu e artă dacă e despre propria persoană, tristeţea ce te împiedică să mergi mai departe, dar şi contemporaneitatea cu propriul trecut. Aşadar, cum trăim cu propriul trecut şi cu propriile amintiri?”

“O lume nouă. Cu iubiri, cu vise, cu singurătăţi. O lume căreia Radu Afrim, dramaturg, regizor şi inventator al Păsărilor retro, îi refuză suprema-comuna-curenta degradare: deriziunea. Noua lume afrimiană e altfel, dar nu e mai prejos decât vechea lume afrimiană.”

„»Grand Hotel Pasărea Retro« e viu, nespus de colorat, profund, răvășitor. E născut în pandemie, însă îi va supraviețui, datorită esteticii afrimiene și a artei regizorale de a aduce sub luminile rampei perenul, iar nu trecătorul – criza sanitară a anului 2020 e amintită neostentativ, doar tangențial, ca fundal al vieților ce privesc înapoi în timp ce merg înainte. Musai de văzut și de revăzut, e mișto și pe laptop, pe bune.”

“O capsulă a timpului redeschisă întru mirare pentru sufletele curioșilor de o claviatură care se străduiește să-și miște singură clapele în acord cu melodia din capul fetiței ce nu contenește să scrie, poate-poate, la capătul scărilor urcate în fugă, va reuși să se strecoare sub degetele iscusite ale pianistului Liszt Ferenc, cazat aici doar ca să cânte ceva ușor pentru digestia clienților ce servesc micul dejun…”

“Istoria spectacolului demonstrează că prelungirea sau continuarea unei opere în coordonatele ei iniţiale nu mai poate atinge strălucirea sau impactul creaţiei iniţiale. Grand Hotel Pasărea Retro, cea mai recentă creaţie a lui Radu Afrim se vrea o continuare a piesei Pasărea retro se loveşte de bloc şi cade pe asfaltul fierbinte (2016), montată tot la Teatrul Naţional din Târgu Mureş – Compania Tompa Miklós.”

“Scriitura lui Afrim este încântătoare. O imaginație copleșitoare se revarsă peste noi inundându-ne cu povești, personaje nemaivăzute, situații atipice, potop de poezie și umor. Stilistica e cea din Pasărea retro…, cu sugestive metafore vizuale împânzind ca un câmp de lalele spațiul sonor. Vezi în clar poveștile pe care le auzi, nu pentru că îți sunt jucate de personaje, ci pentru că Afrim are darul acesta de a construi enunțuri-imagine”

“În Grand Hotel Pasărea Retro, Radu Afrim dinamizează nostalgia în mod stratificat, conturând un dans efervescent al mai multor generații reunite sub acoperișul Grand Hotelului Pasărea Retro, unde schimbarea perpetuă se conjugă febril cu foamea de amintiri și secrete de familie mereu emergente, mereu recrudescente.”