Romo Sapiens
Rendező:
Nelega Alina, Kincses Réka
14
  • Nelega Alina, Kincses Réka: Romo Sapiens
  • Műfaj: kortárs dramaturgia
  • Helyszín: Underground Terem
  • Bemutató: 2015. november 29., 19:00
  • Időtartam: 1 óra 40 perc, szünet nélkül.
  • Színpadi dramaturg: Kacsó Judit-Andrea
  • Fordító: Vintilă Mona
  • Fordító: Rusu Mircea Sorin

A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház a 2015/2016-os évad kezdetén indította útjára a ROMO SAPIENS című dokumentarista színházi projektjét, melynek a megvalósulási helyszínei Románia és Németország, azaz Marosvásárhely, Kolozsvár, Bukarest és Berlin.

A projekt tematikája: a rasszizmus és a diszkrimináció romániai környezetben, valamint kiterjesztve Európára, a romák migrációjára.

Az előadás rendezői Kincses Réka Berlinben élő filmrendező és Alina Nelega romániai drámaíró.

A ROMO SAPIENS projekt létrehozatalában a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház partnerei voltak az Asociaţia Romo Sapiens-Rudy Moca egyesület, a Heimathafen Theater – Berlin, és a SüdOst Europa Kultur e.V intézet.

A ROMO SAPIENS előadás romániai országos premierjére – a Berlini előadásokat követően – 2015. november 6-án, pénteken került sor Bukarestben az Odeon Színházban, ezt követték a marosvásárhelyi (november 10-11), illetve a kolozsvári (november 13-14) előadások.

Szereposztás
  • Többszörös szerep
  • Többszörös szerep
    Șerban Alina
  • Többszörös szerep
    Moldovan Zita
  • Többszörös szerep
  • Többszörös szerep
    Dragoș Dumitru
  • Többszörös szerep
    Henkel Gina
  • Többszörös szerep
    Ebeert Alexander
Médiavisszhang

„Spectacolul reia modelul Double Bind în munca cu actorii, care au trăit împreună în perioada de lucru la spectacol şi s-au confruntat direct cu mentalităţile şi caracteristicile culturilor membrilor grupului. În spectacolul precedent, întîlnirea culturilor română şi maghiară, abordată de pe poziţii de egalitate, fără menajamente, a produs scene descărcate de orice ideologie, dificil de acceptat prin duritatea concluziilor, dar ale căror onestitate şi curaj validează valoarea demersului estetic. Romo Sapiens prezintă cazuri de rasism şi discriminare a romilor la noi, găseşte exemple de bune practici în societatea germană, dar sensul spectacolului nu e să caute cauza abuzurilor, ci să conştientizăm, prin empatie, discriminarea cu care continuă să fie trataţi. Am plecat de la spectacol întrebîndu-mă cum pot scăpa de doza de rasism latent indusă de educaţie, de experienţa de viaţă. Am înţeles importanţa termenului oficial, politic agreat de majoritatea romilor şi impus în documente: rom. El ne poate ajuta să evităm reflexul generalizării indus de constelaţia termenilor derivaţi din cuvîntul ţigan, încărcaţi de conotaţii negative. Totuşi, păstrez impresia unui spectacol aseptic, care ne sugerează nouă, celor din afara etniei rome, o indirectă culpă pentru secolele de sclavie din istorie şi pune în paranteză conflictele prezentului, ce nu pot fi rezolvate fără să privim egal responsabil unii în ochii celorlalţi. Din acest punct de vedere, Double Bind oferă modelul pe care Romo Sapiens nu poate să-l urmeze.”

In nuce, condiţia etnică despre care vorbeşte spectacolul este „expusă“ într-un moment ce începe prin a pune în scenă, aparent, un curs de dans romani (exploatarea unui stereotip cultural ce valorizează dansul şi muzica romă în acelaşi timp în care îi exclude pe cei cărora le aparţine) şi sfîrşeşte prin a fi o introducere în fizicalitatea invizibilităţii şi a anticipării presupoziţiilor sociale (corpul rom trebuie în acelaşi timp să ofere garanţia lipsei intenţiilor de furt – mîinile la vedere – şi să ocupe cît mai puţin spaţiu… public).”